Dobry tekst – nie ma znaczenia, czy chodzi o copywriting agencyjny, webwriting, czy choćby powieść – musi spełniać przynajmniej jeden z kilku niżej wymienionych warunków. Jeśli jest inaczej, to znaczy, że musisz jeszcze coś w nim zmienić.

  1. Jest prawdziwy. Osobiście uważam, że to najważniejsza cecha. Pisanie kłamstw jest zawsze złe. W reklamie prowadzi do rozczarowań, a w beletrystyce – do nudy. Prawdziwość nie musi jednak być określana w sferze faktów historycznych czy w ogóle świata fizycznego. W pewnych przypadkach chodzi również o autentyzm emocjonalny. Jeszcze prościej? OK: nie pisz czegoś, w co nie wierzysz.
  2. Jest ważny. W pamiętnikach wystarcza opisanie czegoś, co jest ważne dla autora, ale generalnie pamiętnik nie jest dokumentem przeznaczonym do publikacji. W przypadku prac, które nie trafiają do szuflady, trzeba zaś pisać o tym, co ma znaczenie dla odbiorców. Pisanie do projektantów samochodów o tym, co zrobić, aby kiszone ogórki nie spleśniały przez zimę, zupełnie mija się z celem.
  3. Ma cel. Pisząc tekst łatwo jest odejść od tematu. Samo w sobie nie jest to problemem, ale gotowy przekaz musi nadal realizować założony cel: marketingowy, wizerunkowy, edukacyjny, emocjonalny, jakikolwiek inny, ale nie może być celu pozbawiony. Pisanie nie jest sztuką dla sztuki: autor thrillera chce przerażać, autorzy bajek – uczyć, copywriterzy – sprzedawać i nie należy tego mieszać.
  4. Jest nowy. Dla SEO-copywritera będzie to znaczyło semantyczną niepowtarzalność. Dla autora fantasy – oryginalność fabularną, dla copywritera często innowacyjną perspektywę. Nieważne – ważne, aby tekst był czymś jedynym w swoim rodzaju. Jeśli jest kopią, pustym tłumaczeniem albo parafrazą, to zawsze będzie gorszy od oryginału (dlatego tworzenie tekstów SEO metodą przeredagowania nie jest dobrym pomysłem, choć dla realizacji podstawowego celu wystarcza).
  5. Rozwija. I to nie, że rozwija czytelnika (też nieźle, ale ja nie o tym). Ma rozwijać piszącego. Czy będzie formą refleksji, czy bodźcem do zastanowienia, czy może tylko źródłem satysfakcji, ponieważ będzie lepszy od poprzedniego – nieważne, byle tylko każdy wnosił coś w styl lub postrzeganie świata samego autora, bo to pozwala stawać się lepszym i lepszym.

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *