Rola copywritera w strategii SEO – kiedy skorzystać z pomocy?

dobrze napisane przez dobrego copywritera

Pisałem już jakiś czas temu o tym, że SEO wyłącznie jako pozycjonowanie straciło już rację bytu. Teraz nie jest to metoda marketingowa, ale raczej zbiór zasad zwiększających skuteczność działań w sieci. Dziś chciałbym zaproponować nieco inne spojrzenie i wspólną próbę odpowiedzi na pytanie o to, jaka właściwie jest rola copywritera w strategii poprawy widoczności w wyszukiwarkach.

  1. Tworzenie unikalnej treści – copywriter jest osobą powołaną właśnie do tego. Nie do tworzenia wielu podobnie wyglądających artykułów, ale do pisania treści unikalnych. Nawet o najbardziej „zużytych” treściowo tematach, choćby o pożyczkach, da się napisać coś nowego. Chodzi o stworzenie treści, która będzie opisywała dane zjawisko, produkt lub usługę z nowej perspektywy – zamiast pisać o tym, jakie to pożyczki pozabankowe są dobre, może napisać o tym, co je różni od społecznościowych, a zamiast wychwalać suplementy, można przedstawiać zasady ich działania. Zgoda – niekiedy takie strategie tworzenia treści wymagają większego wysiłku, ale właśnie dlatego powinien się tym zająć copywriter.

  2. Słowa kluczowe – na etapie ich doboru pomoc copywritera może być cenna, ale nie jest niezbędna. Za to już oprawienie fraz kluczowych w ramę tekstu jest zadaniem cokolwiek wymagającym, tym bardziej że obecnie zaleca się odchodzenie od krótkich fraz na rzecz coraz dłuższych i bardziej szczegółowych. Robi się to z kilku powodów: na dłuższe frazy konkurencja jest mniejsza, klient pewniejszy (wszak wyszukuje produkt już w podstawowy sposób scharakteryzowany), a ilość słów kluczowych potencjalnie nieograniczona. Copywriter – oczywiście odpowiedniej klasy, bo nie należy łudzić się, że z tym zadaniem upora się każdy – będzie w stanie wpleść słowa kluczowe w artykule tak, żeby nie tylko nie raziły one czytelnika, ale wręcz podnosiły atrakcyjność treści.

  3. Prowadzenie blogu firmowego jest dziś opisywane jako najpewniejszy zaraz po mailingu sposób promocji. Z jednej strony jest to sposób na podtrzymanie kontaktu z klientami, z drugiej zaś metoda na zdobycie nowych. W dobrze prowadzonym blogu wykorzystuje się w nienachalny sposób zdecydowaną większość fraz kluczowych, a jednocześnie buduje się wizerunek eksperta, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia marketingu treści. Tylko że prowadzenie blogu wymaga sporego wysiłku i przynajmniej odrobiny regularności. Nie jest to zadanie, które daje wymierne efekty po miesiącu. Często nawet rok jest dość krótkim okresem i nie daje w pełni ocenić zysków, tym bardziej że artykuły wysokiej jakości na blog firmowy nie należą do tanich – ich stworzenie wymaga sporo czasu i zawsze jest wynikiem ścisłej współpracy copywritera i klienta. Pierwszy ubiera w słowa myśli eksperta, którym jest zawsze klient.

  4. Treść reklam – tę też ktoś musi stworzyć. I nie chodzi mi tylko o hasła reklamowe, bo to zupełnie inna sztuka, ale choćby o treść reklam AdWords. Pozornie tak krótka forma nie zostawia pola do popisu, ale w praktyce nawet szyk wyrazów może wpłynąć na to, w jaki sposób ludzie postrzegają daną reklamę. Dlatego copywriter klasy premium, zanim odda gotowy tekst, przeprowadza próbę skuteczności na wybranej grupie losowej. Na podstawie własnego doświadczenia twierdzę, że często właśnie najkrótsze formy są najtrudniejsze. Im mniej można lawirować słowem w sztywnej formie, tym więcej trzeba wiedzy i inwencji, żeby przygotować działającą reklamę – sam fakt, że będzie się ona wyświetlała często i wysoko może nie wystarczyć.

  5. Katalogi stron – te w znakomitej większości już nie istnieją lub nie mają znaczenia dla widoczności w sieci, ale tym razem, pisząc o katalogach, mam na myśli poważne serwisy. Jest ich niewiele – kilkadziesiąt w skali globalnej to maksimum. W Polsce raptem 5, może 7, nie więcej. Dodaje się do nich strony i firmy nie ze względu na wyniki wyszukiwania, ale ze względu na prestiż i fakt, że te serwisy wielu osobom zastępują połączenie Google i książki telefonicznej. To bezpośrednia forma reklamy, ale jeśli opis będzie nieatrakcyjny, to będzie to również reklama nieskuteczna. Dobry opis do katalogu wymaga, aby copywriter zmieścił się w określonej liczbie znaków, przekazał całą merytoryczną treść i jeszcze ubrał ją w nienarzucającą się, ale skuteczną formę, co jest naprawdę poważnym wyzwaniem – tym poważniejszym, im więcej po katalogu obiecuje sobie klient.

  6. Komunikacja z klientami – to ważne, bo sama widoczność nie jest wystarczająca. Nie można poprzestać na tym, że jest się widocznym – trzeba zadbać o to, aby był to miły widok. Komunikacja z klientami jest więc zadaniem z pogranicza copywritingu i PR, a równowaga między tymi dwoma składnikami może być przesunięta w dowolną stronę. Zarówno jednak, kiedy chodzi o prowadzenie przez copywritera profili społecznościowych, jak i wtedy, kiedy w grę wchodzi przygotowywania oświadczeń czy materiałów prasowych, trzeba mieć pewność, że osoba tworząca teksty unika dwuznaczności, komunikuje się sprawnie i ma zdolność wywoływania (lub wyciszania, w zależności od potrzeb) dialogu, ponieważ w sieci komunikacja jest zawsze dwukierunkowa.

Są też inne pola, na których copywriter może wyświadczyć pomoc prawie każdej firmie, ale moim zdaniem te 6 obszarów ma największe znaczenie, a jednocześnie jest najbardziej zaniedbanych. Wynika to w dużej mierze z przekonania, że „przecież to tylko pisanie, a pisać umiem sam”, trochę z niechęci do wydawania pieniędzy, a trochę z nieświadomości tego, jak dużo zależy od dobrze napisanego tekstu.

Powiązane wpisy

  • Czy materiał był pomocny?
  • Tak   Nie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *