SEO jako technika spamowania linkami jest beznadziejnie ślepym zaułkiem marketingu internetowego. Jednak copywriter nie może pozostać zupełnie głuchy na wymogi wyszukiwarek. Jeśli tylko żadnego z zaleceń nie przeciągnie się poza granice absurdu i żadnemu nie nada się priorytetu wyższego niż samej jakości tekstu, to optymalizacja może bardzo pomóc w dobrym pisaniu.

1 Słowa kluczowe

Żeby artykuł miał ręce i nogi, buduje się go wokół jakichś idei. Te zaś można oddać dzięki słowom kluczowym. Nie polecam zaczynać pisania od wielkiego poszukiwania słów kluczowych i pisania czegokolwiek, co pozwoli je wykorzystać, ale mając pomysł albo zarys artykułu można już zrobić mały przegląd i jakieś keywordy dobrać spośród tych, które pasują do wizji tekstu. Na pewno nie zaszkodzą one samemu artykułowi, a mogą pomóc go znaleźć czytelnikom, którzy będą w tym celu używali Google’a.

2 Oryginalność

Nie umiem powiedzieć, jak bardzo istotne są oryginalne treści w tym sensie, że nie mam pojęcia, jaką wagę oryginalności nadają boty wyszukiwarek przy szeregowaniu stron do wyświetlenia w propozycjach. Jestem jednak przekonany, że jest to argument istotny. Po pierwsze funkcjonuje już od dość dawna i od dawna właśnie oryginalne treści promuje się jako skuteczniejsze w wyszukiwarkach, a po drugie dają one możliwość umieszczenia nowych słów kluczowych, co pozwala pojawiać się w wyszukiwarkach w zupełnie nowej grupie wyszukiwań.

3 Nagłówki

W SEO mają podobno olbrzymie znaczenie, ponieważ mają pomagać botom w ustaleniu tematyki tekstu. Nie do końca zgadza się to nawet z wypowiedziami oficjalnymi ze strony Google, w myśl których każde słowo może zostać potraktowane jako słowo kluczowe. W tym przypadku jednak nie ma się o co bić: nawet jeśli nagłówki nie pomagają w pozycjonowaniu w sposób zdecydowany, to już na pewno ułatwiają przeglądanie tekstu, dzięki czemu ten staje się bardziej przystępny, a jako taki ma większe szanse na naturalne linkowanie.

4 Czytelność

Jako jeden z najważniejszych parametrów tekstu z punktu widzenia wyszukiwarek, wymienia się czytelność, czyli readability. Nie jest pewne, według jakiego algorytmu oceniają ją wyszukiwarki, natomiast na pewno zachowanie przejrzystej struktury tekstu czy nadanie mu odpowiedniej długości mogą mieć w tym przypadku znaczenie. Na problem warto jednak spojrzeć też szerzej i oczyścić szablon graficzny strony ze zbędnych elementów: reklam, banerów, wtrętów czy niepoprawnych skryptów, które mogłyby utrudnić robotom odczytanie treści.

5 Linkowanie wewnętrzne

Wyszukiwarka wie tylko o tych stronach, do których prowadzą jakieś linki. Umiejętnie dokładając linków wewnętrznych, zwiększasz szanse na dotarcie robotów do wszystkich podstron. Te trafiają do indeksu pod odpowiednimi słowami kluczowymi i mają już – przynajmniej teoretyczną – szansę pojawić się w wynikach wyszukiwania. Jest to również dobry ruch, jeśli chcesz zasugerować czytelnikom dalszą lekturę – nie muszą oni wtedy korzystać z mechanizmu wyszukiwania, a wystarczy, że klikną dobrze opisany linki.

6 Mądre użycie grafik

Jeśli gdzieś można rozsądnie posłużyć się grafikami, to zapewne warto to zrobić. Rozsądnie, czyli nie za gęsto, odpowiednimi grafikami, odpowiednio opisanymi i poprawnie wstawionymi. Dla robotów taka treść jest bardziej wartościowa, co może wynikać z założenia przyjętego przez programistów, że wstawienie grafiki wymaga pewnego wysiłku, a zatem w najgorszych treściach typowo pozycjonerskich raczej nie należy się ich spodziewać.

7 Monitoring efektów

Mnie osobiście niezbyt obchodzi, jak moje artykuły się pozycjonują – serwis, który teraz przeglądasz, ma minimalną liczbę użytkowników, ale przekłada się to na satysfakcjonującą mnie ilość nowych zleceń. Nie muszę więc bić się o większą oglądalność, choć byłaby mi ona miła. Jednak jeśli serwis działa głównie po to, żeby czytelnicy z niego często korzystali, to trzymanie ręki na pulsie i sprawdzanie, co działa, a co się nie sprawdza, jest oczywistą koniecznością.

Grafika wpisu: Business vector created by Freepik

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.