Metryka koloru: zielony

Metryka koloru: zielony

Kolor zielony jest w marketingu wykorzystywany często, chętnie i zwykle bez polotu. A szkoda, bo jego potencjał jest wielki, a dobrą wiadomości dla copywritera będzie też to, że niezwykle łatwo jest się do niego odwołać słowem pisanym.

Pozostałe części serii

Garść ciekawostek

  • Ludzkie oko rozróżnia około 100 odcieni zielonego koloru, a na niektóre z nich mózg reaguje silniej niż na pozostałe.
  • Jest pierwszym i jedynym tak powszechnie wykorzystywanym kolorem w praktyce terapeutycznej. Koloroterapia z wykorzystaniem zielonego światła jest w niektórych krajach rutynowo stosowanym zabiegiem z profilaktyce i leczeniu okresowych obniżeń nastroju.
  • Jego symbolika jest najluźniej związana z kręgiem kulturowym. O ile bowiem przy innych barwach zwykle wiele zależy od nawiązań do lokalnej tradycji, to już zieleń jest praktycznie powszechnie łączona z rozkwitaniem, wzrostem i optymizmem.
  • W pewnym momentach historii zielony kolor wiązano z burżuazją. Dziś co prawda mówi się o dolarach „zielone”, choć w zasadzie zielone one nie są. Pozostaje to jednak właśnie nawiązaniem do silniejszych dawniej konotacji.

Gdzie używać w reklamie, a gdzie nie?

Zielony kolor, mimo swojej symboliki i potencjału oddziaływania, nie jest szczególnie chętnie stosowany w reklamach. Wykorzystują go przede wszystkim placówki medyczne, apteki, sklepy zielarskie, czasem dietetycy i sprzedawcy produktów naturalnych. Częściej pojawia się w reklamach zaprojektowanych z myślą o wielokrotnej prezentacji, niż w tych, które mają przynieść skutek już po jednokrotnym zobaczeniu przez klienta. Używa się go więc na przykład w ilustracjach i tle listów sprzedażowych oraz katalogów.

Kolor zielony absolutnie nie nadaje się do zwracania uwagi, dlatego szczególnie poleca się go stosować w materiałach perswazyjnych, z którymi klient ma kontakt długo, a które często wywołują sprzeczne emocje (to nie do uniknięcia, kiedy komuś przekazuje się sporą ilość nowych poglądów). Jest to też dobry kolor do użycia jako tło dla różnych treści: uspokaja, tonuje i wycisza emocje, a przy tym nie za bardzo odciąga uwagę od zasadniczego przekazu.

Zielone emocje

Kolor zielony od zawsze kojarzy się z miłością, optymizmem i nadzieją. Prawdopodobnie dlatego w reklamie sprawdza się średnio – dziś częściej kładzie się w marketingu nacisk na emocje negatywne. To jednak też pewna wskazówka: zieleń działa wyciszająco i pozwala tłumić przykre myśli. Zieleń dodaje siły i sprawia, że odzyskuje się energię do działania. Co prawda nie działa jak magiczny zastrzyk, ale wykorzystanie zieleni to dobry sposób, by delikatnie pobudzać i motywować do podjęcia określonej aktywności.

Pozostałe części serii

Grafika wpisu: Background vector created by freepik – www.freepik.com

Robert Wąsik

Od 10 lat copywriter. Zdobywam wiedzę, ale prywatnie zostałem nudziarzem. Nie znoszę komputerów, więc piszę dobrze za pierwszym razem, żebym tylko nie musiał poprawiać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.