Metryka koloru: niebieski

Metryka koloru: niebieski

W psychologii kolorów omawianie barw najczęściej omawia się od niebieskiego. Być może jest to skutkiem (a może przyczyną?) tego, że właśnie ten kolor większość osób wskazuje jako swój ulubiony. A może ma to zupełnie inne powody? A może dzieje się tak bez przyczyny? Tego nie wiem, ale wiem mnóstwo innych rzeczy na temat tego koloru.

Pozostałe części serii

Garść ciekawostek

  • Wnętrza w niebieskim kolorze mają szczególnie korzystny wpływ na produktywność i podobno najmniej rozpraszają.
  • Jest to najzimniejsza barwa, ale ciemniejsze odcienie przez skojarzenia mają raczej korzystny wydźwięk (to z kolei zasługa „błękitu oceanu” – najpopularniejszego odcienia niebieskiego wśród malarzy, którzy uparli się, że ocean jest niebieski).
  • Ludzkie oko odróżnia ponad 100 odcieni tego koloru (ale męski język ma na nie dwie, może trzy nazwy, kobiecy – pewnie kilkadziesiąt).

Gdzie używać w reklamie, a gdzie nie?

Kolor niebieski znakomicie sprzyja budowie wizerunku eksperckiego. Wykorzystywany jest przede wszystkim tam, gdzie główną wartością podnoszoną w przekazie jest prestiż i zaufanie. Wynika to w dużej mierze z niskiej temperatury barwowej – chłód i profesjonalizm idą przecież ze sobą w parze. Ciemne odcienie dobrze kontrastują z białym tłem, dlatego właśnie one są stosunkowo często używane na stronach internetowych jako podstawowa barwa znaków treści. W badaniach naukowych udowodniono za to, że niebieski kolor sprzyja spadkowi apetytu. Dlatego też nie wykorzystuje się go w reklamach żywności, choć od tej zasady są pewne wyjątki. Niebieski kolor często pojawia się na opakowaniach produktów „zdrowych” lub mających za takie uchodzić: jogurtów, płatków zbożowych. Niebieskie bywają też podkładki pod mięso, choć tu już raczej z powodu kontrastu, jaki dają czerwonawo zabarwionemu produktowi.

Niebieski kolor często wykorzystywany był do dekoracji ceramiki i fajansu, więc obecnie często przenika do kampanii marketingowych wyrobów nawiązujących do tradycji: kubków, naturalnych zabawek, niektórych elementów wyposażenia wnętrz itd. Jako barwa zimna z kolei wchodzi do produkcji reklamowych związanych z okresem letnim: reklam wody mineralnej, wycieczek wakacyjnych czy klimatyzatorów.

Niebieskie emocje

Choć myślenie o niebieskich migdałach jest kojarzone całkiem przyjemnie, to w praktyce barwa niebieska nie pobudza silnie żadnych emocji. Owszem, wywołuje wspomniane już skojarzenia z zaufaniem i prestiżem, ale emocji jako takich nie budzi. Jest to więc świetny kolor do wykorzystania w takich kampaniach, które nie mają dawać podstaw do instynktownego lub impulsywnego działania. Tonujące działanie niebieskiego koloru sprzyja wysublimowanym posunięciom marketingowym, w których stwarza się wrażenie przekazania odpowiedzialności za dokonanie wyboru w ręce potencjalnego klienta.

Pozostałe części serii


Grafika wpisu: Background vector created by freepik – www.freepik.com

Robert Wąsik

Od 10 lat copywriter. Zdobywam wiedzę, ale prywatnie zostałem nudziarzem. Nie znoszę komputerów, więc piszę dobrze za pierwszym razem, żebym tylko nie musiał poprawiać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.