Metryka koloru: fioletowy

Metryka koloru: fioletowy

Fioletowy, wszystkie jego czterdzieści parę odcieni, to kolor bardzo złożony – również w warstwie symbolicznej. Dla marketingowca może być albo doskonałym rozwiązaniem, albo gwoździem do trumny. Dlatego trzeba sporej wprawy, żeby w reklamie dobrze go wykorzystać.

Pozostałe części serii

Garść ciekawostek

  • Fioletowe barwniki są trudne do uzyskania z natury i bardzo często ulegają szybkiemu rozkładowi. Purpura, która mieściła się w skali dzisiejszej definicji fioletu, jest tu jednym z nielicznych wyjątków.
  • W naszym kręgu kulturowym fiolet kojarzy się z władzą: zarówno świecką, jak i duchowną, ale ich rozdzielić niepodobna, co wymusza jeszcze większą ostrożność w stosowaniu tego koloru.
  • Z jakiegoś powodu kolor fioletowy stał się jedną z ulubionych barw marketingowców branży kosmetycznej. Nie stoi za tym jednak żadne wcześniejsze przekonanie – to raczej dzisiejsze postrzeganie tego koloru wiąże się z jego stosowaniem, choć na upartego można pokusić się o pewne uzasadnienie.

Gdzie wykorzystywać w reklamie, a gdzie nie

Zajmijmy się dalej kosmetyką. Jedyne logiczne (przynajmniej jak na standardy reklamowe) rozumowanie wygląda tak: fiolet szczególnie chętnie wykorzystywany jest w reklamie produktów przeciwstarzeniowych, przeciwzmarszczkowych itd. Mógł tu trafić jedynie przez skojarzenie fioletu z władzą, władzy z mądrością, a mądrości ze starością. Kolor dodający dostojeństwa, właściwy dla władzy i prestiżu nie mógłby w inny sposób – chyba że przypadkiem – znaleźć takiego zastosowania.

Drugi klasyczny przykład to logotypy oraz identyfikacja wizualna przedsiębiorstw pogrzebowych. Tu jednak najprawdopodobniej trafił przeniesiony z symboliki szat liturgicznych duchownych kościoła rzymskokatolickiego. I właśnie to stanowi dla specjalistów do spraw marketingu pewne wyzwanie, ponieważ powiązanie fioletu z przemysłem pogrzebowym jest już na tyle silne, że trudno jest użyć tej barwy, nie wywołując podobnych skojarzeń (owszem, udało się to z kremami przeciwstarzeniowymi, ale nie chcę sugerować, że to przez związek starości i śmierci, bo ten trop, jakkolwiek nasuwa się sam, z pewnością nie jest właściwy).

I ostatnia sprawa: kolor fioletowy nie przeniknął do reklam skierowanych dla mężczyzn. W zasadzie wszystkie jego odcienie dziś są wykorzystywane w przekazie dla kobiet.

Fioletowe emocje

Z nimi jest spory problem. Profesjonaliści badający wpływ kolorów na ludzkie samopoczucie są bowiem zdania, że w przypadku fioletu efekt mocno zależy od ilości. Odrobina fioletu może kojarzyć się z siłą (to zapewne nawiązanie do siły władzy), ale większa ilość działa przygnębiająco i drażniąco. Przez powiązanie z magią (jakkolwiek historycznie nieuzasadnione), fiolet może budzić zaniepokojenie. Kojarzy się z duchowością, kreatywnością, tajemniczością. Warto jednak pamiętać, że siła tych wrażeń będzie mocno skorelowana z odcieniem i ilością fioletu oraz barwami towarzyszącymi.

Pozostałe części serii

Grafika wpisu: Flower vector created by frimufilms – www.freepik.com

Robert Wąsik

Od 10 lat copywriter. Zdobywam wiedzę, ale prywatnie zostałem nudziarzem. Nie znoszę komputerów, więc piszę dobrze za pierwszym razem, żebym tylko nie musiał poprawiać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.