Metryka koloru: biały

Metryka koloru: biały

Biel jest kolorem powszechnym, ale z racji tego, że pojawia się głównie jako tło, to zwykle zupełnie bagatelizuje się rolę, jaką barwa ta może odgrywać. Nie dla każdego jasna jest też symbolika, która prostą wydaje się jedynie przy pobieżnej ocenie.

Pozostałe części serii

Garść ciekawostek

  • W niektórych kulturach biel jest symbolem żałoby, a czerń – wesela. Warto o tym pamiętać, kiedy tworzy się kampanie o przekazie międzynarodowym.
  • Choć biały kołnierzyk symbolizuje wysoki status społeczny, to jednak samo to pojęcie wzbudza też ambiwalentne odczucia i może być użyte w nawiązaniu do pewnych typów działań przestępczych, więc użycie białego kołnierzyka jako symbolu może być ryzykownym posunięciem.
  • W naturze nie występuje biały pigment. Przemysł używa dwutlenku tytanu, ale zarówno niedźwiedzie polarne, jak i śnieg są zasadniczo przezroczyste. Wrażenie bieli to tzw. barwa strukturalna, czyli wynikająca z samego tylko rozpraszania światła na strukturach mikroskopowych.

Gdzie wykorzystywać w reklamie, a gdzie nie

Biel jest znakomitym tłem. Nie wynika to jednak z żadnej symboliki, a raczej jest efektem przyjętej od setek lat konwencji. Po prostu od dość dawna już papier był biały bądź żółtawy i to zostało zaadaptowane również na potrzeby programów komputerowych. Dziś raczej się z tym nie polemizuje, a jeśli już zamienia się biel, to raczej na odcienie delikatnej szarości – łagodniejsze dla oczu, ale maksymalnie do bieli zbliżone.

Biel jest barwą symboliczną, stąd świetnie sprawdza się w reklamie wizualnej. Ze względu na to, że wiąże się z wrażeniem nowego początku, a także dlatego, że określana jest jako kolor sterylny i czysty, barwa ta świetnie sprawdza się w każdej reklamie, która podkreśla innowacyjność, ale też dopracowanie jakiegoś pomysłu (takiego, który bez białego tła powoduje samoistne wyrwanie się okrzyku „łojej!”).

Muszę też dodać, że z powodu białego tła copywriter zwykle nie odwołuje się już do bieli w swoich tekstach. Traktuje się ją jako pewien stabilny i niezmienny element, a fakt, że właśnie kolor biały pojawi się za tekstem (przynajmniej zwykle), sprawia, że i technicznie, i emocjonalnie tej barwy raczej się już dalej nie wykorzystuje.

Białe emocje

Symbolika bieli jest dość szeroka i łatwo jest coś pominąć, jeśli się oderwie kolor od kontekstu. W odniesieniu do wnętrz biel będzie surową, sterylną i zimną barwą, która wzbudzi zaufanie, ale pełne rezerwy. Biel w kontekście przeżyć czy emocji radosnych podnosi dodatkowo rangę emocji i dodaje pewnej powagi, zamieniając beztroską radość w dojrzałe szczęście (dokładnie to dzieje się na ślubach). Biel oznacza także uczciwość, spokój i niewinność.

Białe emocje są głębokie, ale wszystkie one są raczej przeżywane „wewnątrz”. Biały kolor łączymy raczej z klimatem pewnej emocjonalnej dojrzałości i zdolności do przepracowania emocji. Nie jest to kolor frywolny i całkowicie nieskrępowany, a zwykle kojarzy się z radością ujętą w pewne dodatkowe ramy.

Pozostałe części serii

Grafika wpisu: Wedding vector created by freepik – www.freepik.com

Robert Wąsik

Od 10 lat copywriter. Zdobywam wiedzę, ale prywatnie zostałem nudziarzem. Nie znoszę komputerów, więc piszę dobrze za pierwszym razem, żebym tylko nie musiał poprawiać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.