W marketingu zawsze liczy się czas. Nawet nie dlatego, że spora część zleceń musi być zrealizowana „na wczoraj” ze względu na arbitralnie ustalony terminarz, ale także dlatego, że jednym z najsilniejszych argumentów zawsze jest aktualna wiedza. Tę zaś prezentuje się w wielu branżach nie bez okazji, ale z racji pojawienia się określonej informacji, w reakcji na działania konkurencji lub tylko dlatego, że z jakiegoś powodu jest to w konkretnym momencie pożądane.

Rola wiedzy

Wiedza, o czym już zdarzyło mi się pisać, jest silnym atutem każdej firmy. Jest to ważne szczególnie w tych branżach, gdzie jakość jest ważniejsza od ceny, a więc przy dobrach trwałych lub powiązanych z bezpieczeństwem, na przykład w sektorze spożywczym. Tak naprawdę jednak rola wiedzy jest znaczna w każdej firmie. Informacje, które wykorzystuje się w marketingu, mają bardzo dużą moc oddziaływania na klientów, ale zwykle zmniejsza się ona w czasie (wraz ze zmieniającym się kontekstem), stąd tak duże znaczenie właściwego wyboru momentu podzielenia się wiedzą.

Jak przedstawiać wiedzę

Wiedza jest zasobem, który nie podlega normalizacji. Na dobrą sprawę nawet nie wiadomo, czym jest „wiedza”. Klasyczne definicje są dobre na uniwerystetach, ale nie w praktyce gospodarczej. Dlatego warto spróbować zdefiniować wiedzę przez pryzmat jej wartości, bo może się okazać, że niektóre informacje w określonych okolicznościach będą zasługiwały na to miano, a inne nie, a więc, że niektórymi będzie się opłacało dzielić, a inne lepiej będzie zachować dla siebie.

Wiedza to informacje użyteczne, które:

  • są istotne dla klientów, którzy próbują podjąć decyzję zakupową;

  • rozważają kwestie techniczne lub praktyczne związane z danym produktem albo usługą;

  • odnoszą się maksymalnie precyzyjnie do sytuacji, w jakiej znajduje się potencjalny klient;

  • mają praktyczne zastosowanie lub pozwalają na implikowanie takowych;

  • właściwie zastosowane wpływają na komfort życia i poziom zadowolenia klienta;

  • są sprawdzone pod względem merytorycznym i opierają się na uzasadnionych podstawach;

  • nie są szkodliwe dla postronnych i zasadniczo nie powinny być źle wykorzystywane

Powiązane wpisy

  • Czy materiał był pomocny?
  • Tak   Nie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *