Próba doprowadzenia tekstu do stanu idealnego prowadzi copywritera na skraj załamania nerwowego. Gdyby wyobrazić sobie, o co pisarze prosiliby dżina, gdyby taki istniał, to pewnie paru wpadłoby na pomysł wyrażenia przemożnego pragnienia napisania idealnego tekstu: powieści, reklamy, albo chociaż sloganu – skala jest bez znaczenia. Życzenia, którego zaspokoić nie sposób.

Wedle wszelkiego prawdopodobieństwa, coś takiego jak idealny tekst nie istnieje. Taki na przykład „Pan Tadeusz”, napisany przez człowieka wywodzącego się z rodziny zwyczajnych rozbójników, prostaków i lichwiarzy. Czy jest ideałem? Nie, czego dowodem jest to, że mi się nie podoba. Czy nagle nadałem sobie rangę wyroczni? Ależ skąd! Po prostu zgodnie z zasadami logiki nawet milion przykładów na to, że teoria jest prawdziwa, prawdziwą jej nie czyni, ale wystarczy jeden, aby ją obalić w całej rozciągłości. I właśnie to tutaj nastąpiło. Skoro jednak nie jest idealnym tekstem utwór napisany przez autora uznawanego dość powszechnie za bardzo utalentowanego, to jakie szanse na stworzenie ideału ma którykolwiek copywriter?

Zadanie copywritera to stworzenie dobrego artykułu. To, czy jest on „dobry” definiuje się przez stopień zaspokojenia konkretnych potrzeb: czy jest odpowiednio długi, czy wpływa w istotny sposób na to, jak postrzegana jest firma albo jak kształtuje się liczba zamówień, czy wreszcie podoba się większości osób, do których jest skierowany? Jeśli nie, to jest zbyt daleki od ideału. Jeśli tak – ideałem na pewno nie jest, ale za do może być wystarczająco dobry.

Co do tego ma dżin? Wiele. Wszystkim się wydaje, że jedno życzenie może odmienić świat, ludzkie serca, albo chociaż wyniki pracy. Nie może. Ideał jest z zasady nieosiągalny i abstrahując od uzasadnień filozoficznych, w pisaniu nie chodzi o efekt – tu ważna jest droga. Zadaniem copywritera jest odkrycie wszystkich sposobów na pisanie jak najlepiej. Pozwalanie na działanie dżina byłoby zachwianiem naturalnego porządku – przeznaczeniem copywritera nie jest wypowiadanie życzeń, tylko takie kierowanie własną twórczością, aby ta z czasem stawała się coraz lepsza.

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.