Copywriting w służbie SEO – co trzeba wiedzieć o optymalizacji?

Parę razy wspominałem o tym, że copywritingu nie można podporządkowywać wyłącznie wymaganiom SEO. Nie tylko dlatego, że te są niepewne i nieprecyzyjne, ale przede wszystkim dlatego, że celem jest dotarcie do klienta, a nie wyszukiwarki. W praktyce jednak w miarę możliwości warto zadbać o to, aby pewna optymalizacja SEO pomagała potencjalnym czytelnikom w odszukaniu w sieci ciekawych treści.

Pozycjonowanie i copywriting

Pozycjonowanie w takim sensie, w jakim używano tego słowa jeszcze parę lat temu, dziś właściwie nie ma racji bytu. Oczywiście, że nadal są firmy, które mają taką usługę, ale tak naprawdę nie ma już narzędzi, które pozwalałyby manipulować wynikami Google. Potentat rynku wyszukiwarkowego dopracował swoje algorytmy do tego stopnia, że uparte pozycjonowanie daje efekt w pewnych ściśle określonych warunkach, ale odbywa się też jakimś kosztem. I tak na przykład mógłbym sobie wypromować ten serwis na przykład na słowo „copywriter Wrocław”, ale być może spadłyby notowania w Warszawie albo Trójmieście.

Nadal jednak można zdobywać lepsze pozycje, ale już nie przez niestrudzone zasypywanie wyszukiwarki tysiącami bezwartościowych hiperłączy, a raczej przez sensowną i wartościową treść. I tu właśnie pojawia się konieczność optymalizacji SEO w pracy copywritera. O ile bowiem popełnienie błędu raczej nie boli, to jednak warto wiedzieć, jak zrobić to lepiej.

Dekalog optymalizacji SEO

  1. Raczej nie należy wychodzić z pozycji „SEO? Co to mnie obchodzi?” Lepiej najpierw dowiedzieć się, o co chodzi w optymalizacji, a dopiero później ewentualnie podjąć decyzję o całkowitym zignorowaniu wszystkich zasad. Popadanie ze skrajności w skrajność nigdy w tej pracy nie jest wskazane (klik).

  2. Nadrzędną zasadą zawsze powinna być czytelność tekstu i jego wartość, a nie optymalizacja. Nawet pisanie tekstów SEO, typowo na potrzeby zapleczy, nie może ograniczać się do ślepego stosowania zasad optymalizacji.

  3. Skuteczne pozycjonowanie jest możliwe tylko w stosunku do skutecznej treści. Wiem, że są wyjątki, ale w każdym przypadku zdecydowanie łatwiej będzie wypromować coś, co ma realną wartość.

  4. Dobry copywriter SEO musi umieć wpleść słowa kluczowe w tekst. Nie mogą one rzucać się w oczy, a tym bardziej psuć poprawności językowej. Google od lat potrafi analizować słowa kluczowe i nie trzeba na siłę wciskać w tekst kolejnego zestawu słowo + miasto.

  5. Pisanie tekstów na strony internetowe nie wymaga układania listy setek słów kluczowych. Lepszym rozwiązaniem jest optymalizacja pod kątem powiązanych ze sobą fraz, a nie paru pokrewnych terminów, których jednak nie ma jak logicznie w tekście spiąć.

  6. Tym, co nie podlega żadnej optymalizacji, jest slogan reklamowy, motto czy nazwa firmy. Bardzo słabo brzmi nazwa firmy „pozycjonowanie Poznań”. Warto rozdzielać tożsamość od marketingu.

  7. Do wszystkich zaleceń związanych z optymalizacją, należy podchodzić z ostrożnością – żadne z nich nie zostały wydane przez organizacje, o których względy będziesz zabiegał, stosując porady „ekspertów”.

  8. Składając zlecenia na teksty SEO, cennik sprawdzaj dwa razy. Większość copywriterów podaje stawki za pisanie, a dodatkowe zabiegi, które je utrudniają (poszukiwanie słów kluczowych i gramatyczna ekwilibrystyka umożliwiająca użycie co głupszych z nich) będą dodatkowo płatne.

  9. Jedynym rodzajem tekstu, który musi być zoptymalizowany zgodnie ze skatalogowanymi wytycznymi, są reklamy Google. We wszystkich innych przypadkach zasady optymalizacji należy dostosować do bieżących potrzeb i możliwości.

  10. SEO copywriting obejmuje nie tylko pisanie tekstów, a optymalizacja się do nich nie ogranicza. Optymalizuje się zawsze całą treść strony, a więc także grafiki, wykresy czy filmy – copywriter może się tym zająć, ale równie dobrze można to zrobić we własnym zakresie.

Grafika wpisu: Business vector created by Freepik

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.