Copywriting i content marketing: treść bez słów nie istnieje

Co dziś w programie? Dwie praktyczne definicje, próba wyjaśnienia, czy copywriting jest w marketingu niezbędny i zestaw powodów, dla których dobry copywriting nie zawsze oznacza imponujące dochody. A zatem do dzieła.

Czym jest copywriting, a czym content marketing?

Jeśli zaglądasz tu regularnie, to wiesz, że content marketing i copywriting traktuję jako jedność. Z mojego punktu widzenia takie uproszczenie ma sens, ponieważ zdecydowana większość treści, które tworzę na co dzień, staje się elementami kampanii content marketingowych. W szerszym ujęciu jednak taki skrót myślowy nie jest w pełni usprawiedliwiony.

Czym jest content marketing?

Content marketing to tworzenie wartościowej i darmowej treści w celu przyciągnięcia czytelnika, udzielenia mu praktycznej porady, zamiany czytelnika w klienta, a klienta w lojalnego klienta.

Czym jest copywriting?

Copywriting to sztuka pisanie w taki sposób, aby skłonić czytelnika do podjęcia określonego działania.

Co jest ważniejsze: copywriting czy content marketing?

Teoretycznie możliwe jest prowadzenie content marketingu bez copywritingu i pisanie tekstów innych niż content marketingowe, zatem nie ma tu relacji nadrzędnej. W rzeczywistości jednak copywriting jest najprostszym (i najtańszym) sposobem na prowadzenie działań content marketingowych, te zaś dzięki tekstom prowadzi się łatwiej.

Na upartego można jednak prowadzić content marketing przez podcasty, filmy na YT czy infografiki. Tekst jednak jest pierwotny względem tych form – nie ma podcastu bez dobrego tekstu, więc wydaje się, że – o ile copywriter znajdzie pracę, kiedy zniknie content marketing – o tyle content marketing bez copywritera straci rację bytu.

Treść bez copywritingu idzie na marne

Content marketing jest sztuką idei. Tu przekazuje się pomysły, przemyślenia, sposoby, porady i podaje rozwiązania. Trzeba je jednak przekuć w odpowiedni tekst.

W sieci działają setki tysięcy wartościowych stron, których nikt nie czyta. Problemem często, choć oczywiście nie zawsze, jest kiepski copywriting.

A co, jeśli artykuły są napisane dobrze, tylko nie przekłada się to na wejścia? Tutaj też warto przyjrzeć się pracy copywritera:

  • tytuły mogą być nieciekawe, a nieciekawy tytuł zniechęca do otwarcia artykułu;

  • przesłodzone wstępy, w których starasz się udowodnić, że już wszystko wiesz. Czytelnik nie lubi kontaktu a autorem, któremu się wydaje, że wie już wszystko. Copywritera z manią wielkości wypada odrobinę stonować;

  • treść nie jest wystarczająco wyrazista, żeby czytelnik zrozumiał, jakie korzyści płyną z lektury. Tu oczywiście warto to stopniować. Jestem przeciwnikiem idiotycznych podsumowań w punktach przed główną częścią artykułu, ale jakaś sugestia dla czytelnika w sprawie jego korzyści z lektury na pewno jest potrzebna;

  • treść nie wzbudza zaufania. To, że jest o kimś głośno, nie znaczy, że powinno być głośno. Stop making stupid people famous;

  • nie masz żadnego potwierdzenia użyteczności. Takie potwierdzenie zawsze wychodzi od czytelników i może przybierać różne formy. O tym, jak zaradzić temu problemowi, przygotuję kiedyś artykuł, bo tutaj zabrakłoby miejsca;

  • copywriter nie zadbał o jasne wezwanie do działania. Oczywiście CTA nie musi pojawiać się w każdym tekście i definicja jego „jasności” też może być różna, ale jeśli o żadne działanie czytelnika nie prosisz, to ten – zgodnie z oczekiwaniami – żadnego nie wykona.

Zmień copywritera

Nie każdy doskonały tekst stanie się viralem i nie każdy pozwoli wygrać internety, ale jeśli tekst jest kiepski, to na pewno nie pozwoli na osiągnięcie sukcesu. Dlatego copywritera warto wybierać z uwagą – jego mistrzostwo nie zagwarantuje sukcesu kampanii content marketingowej, ale każdy błąd „stażysty” albo „dziennikarza” spowoduje, że się ten sukces jeszcze bardziej oddali.

Grafika wpisu: <a href=”https://www.freepik.com/free-photos-vectors/background”>Background vector created by Iconicbestiary – Freepik.com</a>

Powiązane wpisy

Jeden komentarz do Copywriting i content marketing: treść bez słów nie istnieje

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.