Proszę, jak ładnie się życie potoczyło: wczoraj napisałem artykuł o tym, jak prawidłowo budować listy w przygotowywanych materiałach, a dziś przy okazji biur(k)owych porządków odszukałem ulotkę Getin Banku, która jest jednym z przykładów, jak robić tego nie należy.

Czego, się (znowu) czepiam?

Muszę uczciwie przyznać, że jest to jedna z lepiej przygotowanych ulotek, które czekają na opracowanie, ale zawsze coś można dopracować. Tutaj też. Gdybym nie był copywriterem, to przede wszystkim czepiałbym się mdłych i bladych kolorów. Hasło przewodnie głosi „weź prosty kredyt na realizację kolejnych celów”, a kolory i nastrój zdjęcia (którego jednak tu nie dorzucę) sugerują raczej żałobę. Ale rozumiem – kiepska drukarnia albo grafik skrewił swoją część roboty.

Poza tym – naprawdę jest nieźle.

Co to za lista?

Lista wypunktowana jest wprowadzana zdaniem zakończonym dwukropkiem. To piękna konstrukcja, dziś stosowana już dość rzadko, a bardzo logiczna, przejrzysta i jak najbardziej na miejscu. Plus dla banku. Drugi plus za to, że ktoś dopilnował, by po dwukropki pojawiła się mała litera, czego nie dopilnuje autokorekta ze względu na nowy akapit.

Na końcu punktów nie ma jednak żadnego znaku interpunkcyjnego i to jest błąd. Teoretycznie mógłby tam znaleźć się albo przecinek, albo średnik. Sam w swoim poradniku zalecałem średnik, ale tutaj sprawdziłby się też słabszy przecinek. Od czego to zależy? Tutaj copywriter napisał krótkie równoważniki zdań – w nich przecinków nie ma, więc wprowadzenie jednego na końcu punktu nie zaburza ani estetyki, ani logiki. W przypadku dłuższych konstrukcji, w których przecinki się pojawiają, średnik lepiej wizualnie domyka punkt i zwykle taka konstrukcja gwarantuje ciągłość logiczną tekstu.

Tak czy owak, tutaj nie ma żadnego znaku na końcach punktów, a zdecydowanie powinien być.

Mały plus za inne przecinki

Powtarzam przy wielu okazjach, że dbałość o detale jest cechą profesjonalistów. A copywritera-partacza zwykle łatwo poznać po połkniętych przecinkach. Nawet więc, jeśli ulotka banku nie jest idealna, to chcę zauważyć obecność prawidłowo wstawionych przecinków w sformułowaniach „nie podpisuj umowy, jeśli nie rozumiesz” i „zadzwoń, wyjaśnimy”.

Uwierz, że w większości materiałów wyglądałoby to zupełnie inaczej, więc ta korzystna uwaga nie jest reklamą banku (który – z tego, co wiem, najlepszą opinią się nie cieszy), tylko pochwałą autora prostego tekstu.

A co to za literowa niespodzianka?

Sam doskonale zdaję sobie sprawę z tego, że literówki to zło wcielone, wredne chochliki, które wedrą się wszędzie, byle tylko zniszczyć dobrze pomyślany tekst. Tutaj też jedną znalazłem: w uwadze na dole ulotki. „Umowy o prace” zamiast „umowy o pracę”.

Do tego tekstu w ogóle można by mieć więcej zastrzeżeń, bo pierwsze zdanie jest na pewno z błędem. I dlatego…

…skuszę się, poprawię!

„Dokumentowanie dochodu na podstawie PIT-11 […], dokumenty te honorowane są […]” zamieniłbym na

PIT-11 stanowi dokument poświadczający dochody z tytułu umów o pracę (i analogiczne konstrukcje dla pozostałych symboli formularzy)

albo, żeby zmieniać jak najmniej, choć w tym przypadku zdanie nie byłoby doskonałe, przecinek oddzielający zdania składowe w pierwszym zdaniu tekstu zastąpiłbym kropką. Pierwsze zdanie wówczas rozbite zostałoby na nieelegancki, ale poprawny równoważnik zdania i zdanie. Krótsze formy, łatwiejsze do zrozumienia, niegryzące się tak bardzo ze sobą.

Nie widzę też uzasadnienia dla zapisywania Placówek Banku wielkimi literami. O sobie nie pisze się „Ja” wielką literą, a placówka nie jest w żaden sposób szczególna, by jej tak rangę podnosić. Wyjątkiem jest sytuacja, w której w regulaminie banku pojęcie „Placówki Banku” jest wprowadzone właśnie w ten sposób pisane, co robi się czasem w tekstach prawnych, by ułatwić odróżnienie pojęć zdefiniowanych w regulaminie od pojęć pospolitych. Regulaminu jednak nie sprawdzałem, więc zostawiam tę furtkę.

Grafika wpisu: Card vector created by Freepik

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.