Czytaj. Nie pożałujesz.

O drodze

„Pisanie jest jak jazda nocą i we mgle. Możesz zobaczyć tylko oświetlony fragment drogi, ale możesz w ten sposób pokonać całą trasę”. (E. L. Doctorow) Co fakt, to fakt. Zabierając się do pisania, nawet z niezwykle jasnym umysłem, nigdy nie można być pewnym, dokąd się dotrze i jakie wnioski zawrze na końcu. Ma się tylko […]

O jasności umysłu

„Jeśli człowiek chce pisać jasno, pozwól mu najpierw jasno myśleć”. (Johann Wolfgang von Goethe) Z mglistych myśli wychodzą mgliste teksty. Ich niejasność może być atutem, ale tylko jeśli jest wynikiem świadomej decyzji. Można pisać jasno, można chaotycznie, ale zawsze trzeba podjąć tę decyzję. Nigdy nie można jej zostawiać losowi. Nie pisz też w gniewie ani […]

O częściach mowy

„Jeśli rzeczownik jest odpowiedni, a czasownik mocny, to prawie nigdy nie potrzebujesz przymiotnika”. (J. Anthony Lucas) Choć w zdaniu wyżej dwa przymiotniki się znalazły, to generalnie koncepcja jest słuszna. Można przekazać każdą myśl, używając odpowiednio dobranych słów. Wyobraź to sobie jako matematyczną wartość przekazu: słaby rzeczownik jest wart 0,3, słaby czasownik też, więc żeby uzyskać […]

Marketing automation: wróg skutecznej sprzedaży. 5 dowodów

marketing automation

Automatyzacja działań marketingowych jest przedstawiana jako sposób na zmniejszenie kosztów pozyskania klienta. Czy jednak jesteś pewien, że stosowanie tego rodzaju narzędzi w ogóle doprowadzi Cię do celu? Oto 5 dowodów na to, że tak się nie stanie 1Automatyzacja uniemożliwia personalizację Jeśli sprzedajesz produkty, które są całkowicie powtarzalne, to możesz na początku nie dostrzegać zagrożenia, które […]

O oszczędności

„Największym talentem jest zdolność nieużywania dwóch słów, kiedy wystarczy jedno”. (Thomas Jefferson) Wbrew temu, co można sądzić, wcale nie jest to wezwanie do lapidarności i prymitywnego stylu. Tu trzeba być elastycznym i używać czasem słownych ozdobników, zdań dłuższych niż niezbędne minimum, jeśli czytelnik takie lubi. Ale w każdym tekście istnieje granica, powyżej której kolejne słowo […]

O siedzeniu

„Ktoś dziś siedzi w cieniu, ponieważ ktoś lata temu posadził drzewo”. (Warren Buffet) Choć autor zdecydowanie nie miał na myśli copywritingu, kiedy powiedział te słowa, to jednak wygłosił przez przypadek prawdę uniwersalną. Przypominam ją wszystkim, którzy zamierzają w grudniu zamawiać teksty promocyjne „dobrze byłoby je mieć dwa tygodnie przed świętami”. Tekst jest najlepszym pracownikiem działu […]

O miłości do czytelnika

„Szanuj i kochaj swoich czytelników. Pisz dla czytelników”. (Janet Evanovich) Trafniejszego cytatu dla copywritera chyba nie da się znaleźć. Mimo że każdy tekst musi być zoptymalizowany pod kątem SEO, nie to jest jego sednem. Tekst ma być napisany tak, aby czytelnik poczuł się doceniony, żeby pomyślał, że on, tylko on i nikt więcej, jest zamierzonym […]

O pisaniu i robieniu

„Napisz coś wartego przeczytania albo zrób coś wartego opisania”. (Benjamin Franklin) „Robienie”. w zawodzie copywritera to głównie pisanie. Za to pisać można dowolnie. Niestety nadal nie brakuje tekstów typowo pod SEO, których na pewno nie warto czytać, chyba że warto, bo warto czytać teksty pod SEO. Jeśli przebrnąłeś przez to zdanie, to już wiesz, skąd […]

O pracy i spijaniu śmietanki

„Są dwa rodzaje ludzi: ci, którzy pracują, i ci, którzy spijają śmietankę. Staraj się być w pierwszej grupie – konkurencja jest mniejsza”. (Indira Gandhi) Copywriter niestety prawie zawsze jest w pierwszej. To mniej opłacalne miejsce, konkurencja faktycznie mniejsza, a przynajmniej nie tak agresywna. W reklamie nie da się działać z pierwszego rzędu. Można mieć znane […]

Czy marka w ogóle jest Ci do czegokolwiek potrzebna?

Uśmiechnij się! Oto MARKA!

Wpis jest inspirowany krótkim fragmentem „No Logo” autorstwa Naomi Klein. Teza autorki jest krótka i jasna: markę wymyślono po to, aby istniała dodatkowa cecha, która różnicuje produkty, jakie bez marki byłyby nieodróżnialne. Faktem niezaprzeczalnym jest, że marka nie istniała zawsze. Jest wynalazkiem, który dziś wydaje się oczywistością. Jednak jaka naprawdę jest rola marki i czy […]