Czytaj. Nie pożałujesz.

O konieczności

„Pisz mocno i jasno o tym, co boli”. (Ernest Hemingway) Pisanie o sprawach nieistotnych nie ma sensu. Szkoda czasu. Szkoda miejsca. Szkoda życia. Pisanie w zagmatwany sposób jest porażką: i tak nikt nie zrozumie, nie mogąc podążać za autorem. Pisanie w sposób słaby to klęska: z tekstu każdy zrozumie to, co będzie chciał, a nie […]

O lubieniu

„Gdybym czekała z pisaniem, aż je polubię, to nigdy bym nie zaczęła”. (Anne Tyler) Niewiele jest zajęć równie frustrujących co pisanie. Czekanie na wenę nie ma końca, a pisanie bez niej męczy. A jednak – samo się nie napisze. Tego się nie da lubić. Można pokochać zapach świeżego tuszu albo to, jak szybko przybywa znaków […]

O prostocie

„Pisanie jest łatwe. Wystarczy tylko wykreślić wszystkie zbędne słowa”. (Mark Twain) Nie wiem, co wszyscy wielcy pisarze mają za manię: tylko by kreślili i wyrzucali! Ale taka jest prawda: jedynym sposobem na przejście od brudnopisu do wersji ostatecznej jest wyrzucenie „brudno” i zostawienie „pisu”. Właściciele winnic przycinają winorośl, aby urodziła tylko jedną kiść na pędzie, […]

O nieuporządkowaniu

„Nawet najlepsze dzieło literatury to tylko nieuporządkowany słownik” (Jean Cocteau) Prawda. Smutna. Chociaż nie. Skoro to tylko rozsypanka słowna, to znaczy, że materiału nikomu nie zabraknie, bo słowa można ułożyć w dowolnej kolejności. To nieograniczona ilość możliwości. Z drugiej strony: w takim razie może tym lepszy tekst, im więcej słownika się zna? Wszak z kilku […]

O symetrii

„Nie ma łez w piszącym, nie będzie w czytającym. Nie ma zaskoczenia w piszącym, nie będzie w czytającym”. (Robert Frost) Choć copywriting to nie jest tworzenie fikcji, emocji nie warto chować zbyt głęboko. Jeśli tekst jest banalnie przewidywalny, to jak można się nim cieszyć? Pisząc dla czytelnika, łatwo zapomnieć, że tak naprawdę jest się zawsze […]

O błędach

„W pisaniu piękne jest to, że nie musisz go wykonać idealnie za pierwszym razem, w przeciwieństwie do, powiedzmy, operacji na mózgu”. (Robert Cormier) Mało tego! W zasadzie nie zdarza się, aby pierwsza wersja tekstu była dobra. Wszystko, na co można liczyć, to żeby nie była beznadziejna, choć i wtedy nie jest beznadziejna, bo można ją […]

Między powodzią a pustynią, czyli 1144 słowa o specjalizacji copywritera

copywriterska susza

Jest kilka rodzajów zleceń, których się po prostu nie odrzuca: z polecenia, po znajomości oraz te, dzięki którym można się lepiej wypromować. Są jednak i takie, których wręcz nie wypada przyjąć, a są to przede wszystkim zlecenia na tematy, których copywriter nie zna. Czy istnieją granice wiedzy? Pytanie wydaje się mocno filozoficzne, ale tym razem […]

O pewności

„Jedyną rzeczą, którą trzeba z pewnością znać, jest lokalizacja biblioteki”. (Albert Einstein) I w dobie internetu niech nikt nie waży się rezygnować z książek, jeśli chce pisać dobrze. W sieci można znaleźć wiele, ale nie wszystko. A nawet gdyby, to jest dziś jeszcze jedna sprawa, o której Einstein nie mógł wiedzieć: jeśli w internecie jest […]