Copywriter to ma klawe życie. Dostanie taki do opisania 20, 30 albo 50 kompletów meblowych, które różnią się od siebie jedynie kolorem, napisze to w dwie godziny, zgarnie grubą kasę i już ma na słoneczne wakacje. Tak? Nie. To gdzie tu haczyk? Ano w tym miejscu, w którym zleceniodawca pisze (a jeśli nie pisze, to należy przyjąć, że jest to dla niego tak oczywiste, że pisać szkoda), że teksty mają być unikalne.

O co chodzi z unikalnością?

Google lubi oryginalność. Ale niestety boty są nadal zbyt głupie, żeby brać pod uwagę oryginalność pomysłu – liczy się więc tylko unikalność treści. A to ma znaczenie, ponieważ duplicate content jest jednym z największych wrogów marketingu internetowego. Dlatego właśnie copywriter musi produkty, które są w zasadzie identyczne, opisać tak, jakby różniło je wszystko. Przy okazji – czy nie każdy czytelnik dostaje białej gorączki, kiedy w sklepie internetowym wszystkie opisy są dokładnie takie same? Powodów jest więc wiele, ale gorzej z rozwiązaniami problemu niemożności napisania o tym samym wiele razy w różny sposób.

Kilka dobrych porad

  • Każde słowo ma synonim. A jeśli nie ma, to znaczy, że ma, tylko mało znany. A jeśli nie ma nawet mało znanego, to znaczy, że trzeba szukać w bardziej złożonych konstrukcjach słownych, bo prawie wszystko daje się opisać, a nie tylko nazwać.

  • Jeśli szablon opisu nie jest ustalony odgórnie, to można zamienić przynajmniej kolejność zdań, a wtedy opisy będą miały tę samą treść, ale inną formę. W tym przypadku oczywiście także trzeba używać synonimów – to po prostu bardziej zaawansowane mieszanie.

  • Forma też ma znaczenie. Można napisać wszystko w formie zbitego bloku tekstu, można użyć listy wypunktowanej, a także tabeli. Czasem zresztą można sięgnąć po jeszcze bardziej nietypowe rozwiązania i też będzie dobrze.

  • Wystarczy czasem zrobić przerwę – pisząc 20 tekst sprzedażowy dla tancerzy erotycznych, warto po prostu odejść od tego na jakiś czas i wrócić później. W tym miejscu przydaje się słaba pamięć, bo dzięki niej nie uda się łatwo odtworzyć ani struktury, ani szczegółów poprzednich opisów, co przy lepszej lub zbyt świeżej pamięci może wyjść nawet mimochodem.

Nie ma rzeczy niemożliwych

Copywriter musi pisać czasem różne rzeczy. Nie zawsze oryginalne, nie zawsze porywające, ale zawsze z sercem, z zapałem i profesjonalnym zaangażowaniem. To rzemiosło, a nie linia produkcyjna.

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *