Czytaj. Nie pożałujesz.

Czy Twoi klienci mają zawsze pełny wybór?

Wolna wola przy podejmowaniu decyzji zakupowych jest iluzją. Im więcej opcji dostaje klient, tym pewniejsze jest, że jeszcze więcej zostało przed nim ukrytych. Zadaniem copywritera jest zawsze kształtowanie rzeczywistości, a właściwie tego, w jaki sposób jest ona postrzegana. Ponieważ jestem tradycjonalistą, pewnych działań ludzi nie umiem pojąć: zakupów w internetowym ciucholandzie albo gorącej obrony twierdzenia, […]

Dlaczego żołnierze i szefowie kuchni to znakomici copywriterzy?

Są takie zawody, w których można się pomylić, ale nie można nie podejmować decyzji. Zresztą niepodjęcie decyzji to również decyzja, tylko że taka, nad którą w żaden sposób nie można zapanować. A w praktyce zawodowej ani kucharz, ani żołnierz nie może sobie pozwolić na opieszałość. Planowane czekanie – tak. Taktyczny odwrót – czasami. Niepodejmowanie decyzji […]

O wpływie, wpływaniu i rozmywaniu

Reklama, jak się mówi, ma wywierać wpływ. Lecz „wywieranie wpływu” niekoniecznie jest synonimem reklamy, przynajmniej w zbiorowej świadomości. A może powinno. Po prostu reklama kojarzy się bardzo ściśle z rynkiem, co prawdopodobnie nie jest najszczęśliwsze. Podobnie jak powiązanie z nim „promocji”, która oznacza przecież nie „reklamę”, ale dążenie do uczynienia poglądu popularniejszym. I tutaj bez […]

Niepowtarzalna powtarzalność

Copywriter to ma klawe życie. Dostanie taki do opisania 20, 30 albo 50 kompletów meblowych, które różnią się od siebie jedynie kolorem, napisze to w dwie godziny, zgarnie grubą kasę i już ma na słoneczne wakacje. Tak? Nie. To gdzie tu haczyk? Ano w tym miejscu, w którym zleceniodawca pisze (a jeśli nie pisze, to […]

Inna definicja wiedzy

W marketingu zawsze liczy się czas. Nawet nie dlatego, że spora część zleceń musi być zrealizowana „na wczoraj” ze względu na arbitralnie ustalony terminarz, ale także dlatego, że jednym z najsilniejszych argumentów zawsze jest aktualna wiedza. Tę zaś prezentuje się w wielu branżach nie bez okazji, ale z racji pojawienia się określonej informacji, w reakcji […]

Droga do doskonałości

Próba doprowadzenia tekstu do stanu idealnego prowadzi copywritera na skraj załamania nerwowego. Gdyby wyobrazić sobie, o co pisarze prosiliby dżina, gdyby taki istniał, to pewnie paru wpadłoby na pomysł wyrażenia przemożnego pragnienia napisania idealnego tekstu: powieści, reklamy, albo chociaż sloganu – skala jest bez znaczenia. Życzenia, którego zaspokoić nie sposób.

Wybierz swojego copywritera: pojazdy

Co ma piernik do wiatraka? Najczęściej głównie mąkę, ale może być, że nie tylko, bo w młynach, których wiatrak może być ważnym elementem, gnieździły się pszczoły dające miód, a młynarz wchłaniał olbrzymie ilości wódki. Jako toruńczyk oświadczam, że bez gorzałki pierników zrobić się nie da. A więc sporo wspólnego, jeśli odpowiednio daleko iść za wskazówkami. […]

Powrót strony: będzie po nowemu

Po dłuższej przerwie nareszcie skończyłem (przynajmniej w podstawowym zakresie) prace nad nowszą wersją strony. Nie tylko nie wygląda jak nowsza, ale wręcz w niektórych miejscach tchnie anachronicznym urokiem. Tak miało być, bo pisanie jest jedną z najdawniejszych sztuk i zbędne ozdobniki nie są tu szczególnie potrzebne. Nie zmienia się motto, nie zmieniają się zasady działania, […]

Struny psychologiczne: budowanie tekstu (część 5)

Pisanie? Tylko po myśleniu!

W poprzedniej części cyklu zakończyłem przygotowania na liście kilku argumentów, które staną się centralnymi punktami przekazu. Sęk w tym, że do tej pory nie brzmią one ani dobrze, ani pewnie szczególnie przekonująco dla kogoś z zewnątrz. To one jednak staną się za chwilę najważniejszymi elementami całego opracowania.